به وب سایت درمانگاه دندانپزشکی آپادانا خوش آمدید

کشیدن دندان

کشیدن دندان شیری در درمانگاه دندانپزشکی آپادانا

کشیدن دندان شیری

هر نوع عملی که باعث خارج شدن دندان، چه شیری و چه دائمی از حفره خود در استخوان آرواره یا فک شود، کشیدن دندان نامیده می شود.
برای کشیدن دندان ابتدا آن را بی حس میکنند تا درد و خونریزی هنگام کشیدن و پس از آن، حداقل باشد.
دندانهای شیری دارای زمان ریزش و رویش جداگانه در فک می باشند. دندانهای شیری قدامی (Bَ,A) ۶ تا ۹ سالگی می افتند و دندانهای شیری نیش(C) و آسیای کوچک اول و دوم (D,E) ۹ تا ۱۲ سالگی جای خود را به دندانهای دایمی میدهند.
کشیدن زودتر از موعد بمدت ۲ سال میتواند باعث بسته شدن فضا و رویش نامنظم دندانهای دایمی شود.
برای جلوگیری از این امر و صرف هزینه بالای ارتودنسی در  سنین بالاتر، بهتر است فضانگهدار یا SM ساخته شود.
دندانهای شیری و بزرگسال -درمانگاه دندانپزشکی آپادانا
عکس ابزار با دندان کشیده -درمانگاه دندانپزشکی آپادانا

کشیدن دندان دایمی

دندانهای دایمی که در زمان خاص خود جای دندانهای شیری، در دهان رویش می یابند نباید کشیده شوند اما مواردی پیش می آید که این دندانها، قابل نگهداری نمی باشند که عبارتند از:
۱-پوسیدگیهای وسیع و شکستگی دندان(تاج یا ریشه) در دندانهای سالم یا ترمیم شده، بطوریکه دندان قابل نگهداری نیست.
۲-برای انجام درمانهای ارتودنسی یا ردیف کردن دندانها و ایجاد فضای لازم.
۳-ساختن پروتز یا دندان مصنوعی(ثابت و متحرک).
۴-دندانهای نهفته، نیمه نهفته دردناک یا دندانهای اضافه.
۵-بیماری لثه و لق شدن بیش از حد دندانها.
۶-بدلیل اقتصادی

توصیه های مهم بهداشتی

۱- خونریزی و نشت خون پس از جراحی و کشیدن دندان به مدت چند ساعت طبیعی است. از تعویض گاز استریل شده با فواصل کمتر از ۱۵ دقیقه خودداری کنید و در صورت ادامه خونریزی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

۲- از شست و شوی دهان در روز جراحی، خودداری کنید  فردای همان روز با آب نمک یا دهانشویه تجویز شده می‌توانید غرغره کنید از مسواک زدن ناحیه زخم تا ۲۴ ساعت خودداری کنید.

۳- تورم و درد، از عوارض قابل انتظار بعد از جراحی و کشیده شدن دندان است اما در صورت ادامه تورم و درد و بدبو شدن دهان با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

۴- از رژیم غذایی نرم و مایعات مانند سوپ استفاده کنید. از خوردن غذاهای سفت، مایعات داغ، غذاهای روغنی و کشیدن سیگار بپرهیزید.

۵- چنانچه سابقه بیماری یا ناراحتی خاصی دارید، حتما قبل از کشیدن دندان به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

۶- در جراحیهای وسیع و بزرگ جهت ترمیم، زخمها بخیه میشوند برای جلوگیری از تورم و درد از کمپرس سرد و ۲۴ ساعت بعد، از کمپرس گرم استفاده کرده و ۷ تا ۱۰ روز بعد برای کشیدن بخیه مراجعه کنید.

۷- چنانچه دندانپزشک قبل یا بعد از کشیدن دندان، برایتان دارو تجویز کرد حتما آن را مرتب مصرف کنید.

۸- در کودکان به علت ماندگاری بی حسی، ۳ تا ۴ ساعت بعد از کشیدن دندان، مراقب گازگرفتگی گونه و لب توسط آنان باشید.

شماره تماس ضروری