به وب سایت درمانگاه دندانپزشکی آپادانا خوش آمدید

پرسش و پاسخ دندانپزشکی

از طریق منوی تماس با ما می توانید با ارسال سوال های خود، پاسخ آنرا در این قسمت ببینید
مشخصات يك مسواك خوب
۱)مسواك بايد رشته‌هاي نايلوني داشته باشد و رشته‌هاي آن نرم يا متوسط باشد. استفاده از مسواك سخت و خميردندان حاوي مواد ساينده سبب ايجاد ضايعه در دندان و سايش در طوق دندان مي‌شود. همچنين استفاده از مسواك سخت موجب تحليل لثه مي‌شود.
۲) عمر مفيد مسواك ۳ تا ۴ ماه است.
عصب کشی دندان چگونه انجام میشود؟

هنگامی که داخل دندان دچار عفونت و آسیب می‌شود، باید دندان تحت درمانی به نام عصب کشی دندان یا درمان ریشه قرار بگیرد.
محفظة داخل دندان که حاوی رگهای خونی و عصب ها است پالپ نام دارد. در صورتی ‌که پالپ دندان به هر دلیلی آسیب ببیند و دچار التهاب و عفونت شود، تنها راه درمان و نجات دندان تخلیه محفظة پالپ است که در طی آن تمامی محفظة پالپ از نوک مجرای ریشه تا بالا باید تخلیه، پاک ‌سازی، ضد عفونی و سپس پر شود.

چه نوع درمان هایی یک دندانپزشک کودک ارائه می دهد؟
به طور کلی دندانپزشکان کودک مراقبت های سلامت بهداشت دهانه و دندان ارائه می دهند که شاکل موارد زیر است:
*بهداشت دهان و دندان نوزادان که شامل خطر پوسیدگی دندان در نوزاد و مادر است.

*مراقبت های پیشگیرانه شامل تمیز کردن دندانها، و استفاده از فلوراید و همچنین توصیه هایی در خصوص رژیم غذایی کودک.

* مشاوره در خصوص عادتهای رفتاری کودک برای مثال، استفاده از پستانک و مکیدن انگشت شست.

*ارزیابی اولیه قدرت دندان ها و حتی ارتودنسی کردن دندانها

* مرمت و بازسازی حفره دندان و یا نایقص آن

*شناسایی شرایط دهانی مرتبط با بیماری هایی مانند دیابت، نقص مادرزادی قلبی، آسم، تب یونجه، و بیش فعالی.

*مدیریت کردن بیماری های مربوط به لثه، زخم معده ، و بیماری های پریودنتال کودکان
چه عواملي باعث تشكيل پلاك دندان شده و چرا پلاك دندان مضر است؟

پلاك زماني تشكيل مي شود كه غذاي شخص متشكل از كربوهيدرات ها (مواد قندي و نشاسته اي) باشد. غذاهايي مانند: شير, نوشيدني هاي شيرين, كشمش.كيك و اب نبات اگر به مدت زيادي روي دندان باقي بمانند باعت تشكيل پلاك مي شوند. باكتري هايي كه در دهان زندگي مي كنند, روي اين غذاها رشد كرده و در نتيجه اسيد توليد مي كنند .بعد از گذشت مدتي اين اسيد ها ميناي دندان را تخريب كرده و باعث پوسيدگي دندان مي شوند. پلاك ها همچنين مي توانند روي ريشه دندان ها در زير لثه ها رشد كرده و باعث تجزيه استخوان نگه دارنده ي ان شوند.

سن مناسب برای درمان ارتودنسی چه سنی می باشد؟
سن مناسب در دخترها قبل از ۱۳ سالگی و در پسرها قبل از ۱۵ سالگی است. اگر این زمان سپری شود تصحیح روابط به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. البته در سنین بالا تر، بیشترین هدف درمان، مرتب کردن دندان ها و در سنین پایین تر بیشترین هدف درمان، رفع اختلالات فکی و تغییر چهره است

سن بیمار از این نظر اهمیت دارد که به ما نشان می دهد چه امکاناتی برای درمان در اختیار داریم. آیا زمانی برای پیش درمانی در اختیارمان است یا خیر؟ یا اصلا چنین درمان هایی ضروری است؟ آیا از فاکتور رشد می توان کمک گرفت یا خیر؟ تمام جواب ها به سن بیمار ختم می شود؛ به همین دلیل بیماران را از نظر سنی دسته بندی می کنیم. البته فراموش نکنید که تا زمانی که دندان در دهان است می توان این درمان را انجام داد و به قول معروف هیچ وقت دیر نیست

سفید کردن دندان ها با بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندان‌ها به فرایندی گفته می‌شود که در آن رنگ دندان‌ها با استفاده از عامل بلیچینگ بر پایه پروکسید (با غلظت‌های متفاوت از حدود ۸% تا بیش از ۳۰% ) سفیدتر می‌شود. سفید کردن دندان‌ها یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی سال‌های اخیر است که باعث بهبود اعتماد به ‌نفس بسیاری از مردم شده است.

بهترين زمان مسواک زدن چه موقعي است؟

دندانها بايد روزي دو بار مسواک زده شوند و يک بار در روز سطوح بين دنداني با نخ دندان يا ديگر تميز کننده هاي بين دنداني (بر حسب ويژگي هاي سيستم دنداني هر فرد) تميز شود. برخي از بيماران ترجيح مي دهند که شب هنگام، دندانهايشان را نخ بکشند و مسواک بزنند تا در هنگام خواب، دندانها کاملا تميز باشد. در مورد دفعات مسواک زدن حتما با دندانپزشک خود مشورت کنيد. (چون بنابر نيازهاي فردي و تشخيص دندانپزشک، لازم است برخي افراد بيش از دو بار در روز مسواک بزنند)

سلام مدتی هست که لثه های پایینی من رنگش عوض شده و به سفیدی می زنه این موضوع طبیعیه؟ یا نیاز به مراجعه داره؟
اگر این حالت بیش از ۲ روز است که در دهان شما مشاهده می شود، هرچه سریعتر به متخصص مراجعه کنید.
سلام خسته نباشید. برای لثه هایی که حساسند چه نوع مسواکی را باید انتخاب کنیم.ممنون از راهنماییتون.
با سلام
حساسیت به دندان وجود دارد نه به لثه، اگر لثه حساس باشد یا خونریزی داشته باشد جز بیماری لثه محسوب میشود ولی در هر صورت بهتر است از مسواک نرم استفاده کنید.
سلام خسته نباشید من دندانم رو یک هفته پیش ترمیم کردم اما نسبت به بعضی از خوراکی ها حساسیت نشون میده آیا این درد به صورت کوتاه مدت در روزها و شب‌های اول پس از درمان طبیعی است؟
باسلام ، روزخوش
بله. معمولا این درد طی روزهای اول پس از درمان طبیعی است و به مرور زمان کاهش می‌یابد. روند کاهش درد در بیماران و حتی در دندان‌های مختلف یک فرد بنا به شرایط خاص دندان متفاوت بوده و حتی بسیاری از بیماران ابراز می‌کنند که پس از درمان دردی نداشته‌اند.
آیا داروهای ضد انقعاد خون که در بیماران قلبی مصرف می شوند می توانند سبب بروز مشکلات پس از درمان های دندانپزشکی شوند ؟
باسلام
برخی از این بیماران که دارای مشکلات پزشکی دیگر نیز هستند با افزایش خطر خونریزی طولانی مدت بعد از درمان دندانپزشکی مواجه می شوند که لازم است قبل از درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهند. همچنین از قطع خوسرانه داروهای ضد انعقاد پرهیز شود و قبل از قطع دارو با پزشک خود مشاوره نمایند.
سلام خسته نباشید .آیا در طی فرآیند ارتودنسی لق شدن دندان امری طبیعیست؟
سلام.سپاس
بله دوست عزیز،در پی فرآیند ارتودنسی لق شدن دندان امری طبیعی است.و به علت حرکت دندان اتفاق می افتد.اگر این لق شدن هنگام لمس همراه بادرد باشد،می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.شست و شوی دهان با آب نمک هم برای آرام شدن درد مفید است.
با سلام. دختر من 11 سال دارد و یکی از دندانهای دائمی اش که به تازگی در آمده رنگش با بقیه دندانها فرق دارد. دندانپزشکی که به صورت خانوادگی به ایشان مراجعه می کنیم معاینه کردند و گفتند دندان شماره 5 هستش و احتمالا بدلیل عفونت دندان شیری این طور شده. اگر میشه لطف توضیح بدهید که اول ،چرا اینطور شده؟ و دوم ،الان این دندان را باید کاری اش بکنیم؟ ممنون
با سلام
اين حالت نوعى نقص در ميناى دندان است كه عمدتا در اثر عفونت يا ضربه وارد به دندان شيرى ، در هنگام تشكيل تاج دندان دائمى
زيرين رخ ميدهد.

اين نقص معمولا به صورت تغيير رنگ زرد يا قهوه اى در دندان بروز ميكند.
آیا به جای دهانشویه می توان از آب نمک استفاده کرد؟
بله....اما برای افرادی که فشار بالا دارند توصیه نمی شود.
سلام حدود دوهفته از دهانشویه کلرهگزیدین ۲ درصد استفاده کردم و رنگ دندان ها کمی عوض شده و بین دندانها لکه های قهوه ای بوجود آمده ، چطور این لکه ها رو از بین ببرم ؟
سلام
استفاده از دهان شویه به صورت نرمال کمی تغییر رنگ در دندان ها را به وجود می آورد. با انجام جرمگیری و بروساژ میتوانید رنگ مواد دهان شویه را از دندان ها بردارید.
آیا دندان بعد از جرم گیری لق می‌شود؟
خیر، با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و به دنبال آن مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلاً لق شده ولی به علت انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندانها به هم توسط آن، این حالت درک نشده و یا برداشته شدن جرم کشف می‌گردد و بیمار آن را منتسب به عمل جرم گیری می‌داند.
من یه دختر سیزده ماهه دارم که هنوز دندان در نیاورده است. آیا مشکلی هست که نگران باشم یا فعلا صبر کنم؟ممنون میشوم راهنمایی ام کنید
رویش دندانهای شیری در کودکان مختلف متفاوت است و مهم توالی رویش صحیح است4 تا15 ماهگی رنج نرمال رویش اولین دندان شیری است و اگر تا 18 ماهگی هیچ رویشی وجود نداشته  باشد ویزیت توسط دندانپزشک جهت بررسی عوامل مختلف و انجام رادیو گرافی لازم است .
با سلام آیا جرم گیری به دندان آسیب می زند؟
سلام روز خوش
خیر، جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافتهای نگهدارنده دندان مضر می‌باشد محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروبهای پوسیدگی‌زا است. با عمل جرم گیری تعداد این میکروبها در دهان به مراتب کمتر می‌شود. با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است. این احساس همراه با مقداری حساسیت به سرما یا گرما (بعد از جرم گیری) این تصور غلط را تقویت نموده است که شاید دندانهایش در حین جرم گیری تراش خورده باشند، در صورتی که مکانیزم دستگاه جرم گیری لرزشی بوده و قادر به تراش نمی‌باشد.
باسلام آیا عصب کشی دندان های کودکان درد دارد؟
سلام روزخوش
مسلما دندانپزشک قبل از اقدام به مراحل درمان از بی حسی مناسب استفاده خواهد کرد و در حین کار کودک درد نخواهد داشت.والدین به هیچ وجه نباید تجربیات و نظرات خود در مورد اقدامات درمانی را به کودک انتقال دهند. دندانپزشک برای هر درمانی توضیحات لازم را برحسب سن کودک و با الفاظ مناسب به وی خواهد داد.
باسلام ، روزخوش
باسلام وخسته نباشید،دخترم دوسال ویک ماهشه یکی ازدندونای انتهاییش داره درمیاد،فک بالا،خیلی بهونه گیرشده وغذانمیخوره میشه راهنمایی بفرمایید،متشکرم
باسلام
این وضعیت گذراست بعد از رویش درد و خارش لثه خوب میشه داروخانه ها برای رفع التهاب لثه چیزهایی دارند که استفاده کنید.غذا ترجیحا غیر جامد باشه
سلام صبحتون بخیر. .. دختر دو ساله ای دارم که از خمیر دندان کودکان که با طعمهای میوه‌ای هستند نمی خواهد لجبازی میکند، و خمیر دندان های بزرگتر ها را می خواهد خمیر دندان نعنایی برای کودکان هست که میوه‌ای نباشد ، از چند دارو خانه پرسیدم با طعم نعنایی نداشتند ...آیا خمیر دندان بزرگتر ها به دندان کودک آسیب می رساند؟؟
روزتون بخیر

کودکان زیر 3 سال بهتر است بدون خمیر دندان مسواک بزنند.کودکان نباید از خمیردندان بزرگسال استفاده کنند چون ممکن است خمیر دندان را قورت دهند که قورت دادن خمیردندان باعث می شود دندان دائمی لک دار رویش کند.زیرا فلوراید موجود در خمیردندان بزرگسال زیاد می باشد.
با سلام،یه سوال در مورد لکه های سفید دندان داشتم،که چرا دندانها لکه سفید میزنه؟و همچنین آیادرمانی داره که خوب بشه؟ممنون

با سلام، دلایل بسیاری میتواند موجب تشکیل لکه های سفید روی دندان شود.شایع ترین عامل ،فلوروسیس  میباشد  که موجب وارد شدن آسیب به مینای دندان می شود.
فلوروسیس اغلب در کودکان و بر اثر استفاده بیش از حد فلوراید قبل از در آمدن کامل همه دندانها ایجاد می شود.در حین رشد دندانها  ممکن است میزان کلسیم بیشتری در سطح دندان  تجمع پیدا کند و موجب تشکیل لکه های سفید روی دندان شوند.وجود این لکه ها خصوصا در مواردی که روی دندان های جلویی تشکیل  شوند،اثر نا مطلوبی بر ظاهر دندانها دارد.
در صورت وجود کمبود مواد معدنی نیز ممکن است لکه های سفید دندانی تشکیل شوند.
با سلام،
خیر نیازی به فضا نگهدار نیست. دندان دائمی کمتر از 2 سال بعد از رویش خواهد کرد.
با سلام آیا جرم گیری به دندان آسیب می زند؟
سلام روز خوش،
خیر ، جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه وبافت های نگهدارنده دندان مضر می باشد محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروب های پوسیدگی زا است.با عمل جرمگیری تعداد این میکروب ها
در دهان به مراتب کمتر می شود.
با برداشته شدن جرم،بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است.این احساس همراه با حساسیت به سرما و گرما (بعد از جرم گیری) این تصور غلط را تقویت نموده است که شاید دندانهایش در حین جرمگیری تراش خورده  باشند،در صورتی که مکانیسم دستگاه جرمگیری لرزشی بوده و قادر به تراش نمی باشد.
برای معاینه ی اولیه چه ساعتی باید مراجعه کنیم؟
صبح ها از ساعت 9 الی 12
عصرها از ساعت 4/5 الی 10/5
ارتودنسی دندان چند سال طول میکشه؟
یک سال و نیم الی دو سال
سلام خسته نباشید.میخوام ترمیم زیبایی انجام بدم تضمینی وجود داره که زود خراب نشه؟
درود دوست عزیز،مدت زمان ماندگاری دندان بستگی به نوع نگهداری شما داره.ولی بازهم ما در کلینیک خودمون خدماتی که انجام میدیم رو 8 ماه گارانتی میکنیم.
شماره تماس ضروری